Baby oververmoeid? Dit is wat je moet weten!

Baby oververmoeid

Een oververmoeide baby: een nachtmerrie voor ouders? Daarom is het goed om te begrijpen wat oververmoeidheid is, hoe je het kunt herkennen en wat je eraan kunt doen.

Wat is oververmoeidheid en hoe ontstaat het?

Wanneer jouw baby oververmoeid is, dan houdt dat in dat het lichaam van je baby voorbij het punt is geraakt dat hij klaar is om te slapen. Je baby is zo fysiek uitgeput dat een stressreactie uitgelokt wordt. Stresshormonen (cortisol en adrenaline) worden aangemaakt, waardoor het nog moeilijker wordt om te ontspannen en om in slaap te vallen. Dit wordt uiteindelijk een vicieuze cirkel: hoe minder er geslapen wordt, hoe minder goed het slapen gaat.

Je baby raakt oververmoeid wanneer de wakkere periodes (wakkervensters) tussen dutjes té lang zijn en wanneer het wakkervenster tussen het laatste dutje van de dag en het in slaap vallen voor de nacht te lang is. Hoe ouder je baby wordt, hoe lang hij wakker kan zijn tussen de dutjes door. Zo kunnen veel pasgeboren baby’s tussen dutjes door niet langer wakker zijn dan ‘slechts’ 45 minuten (daarom sluipt oververmoeidheid er ook snel onopgemerkt in).

Hoe herken je oververmoeidheid?

Baby’s die oververmoeid zijn vertonen over het algemeen de volgende signalen:

  • Wrijven over de oogjes of het gezicht
  • Draaien hun gezichtje weg van prikkels
  • Gapen, hikken of niezen vaak
  • Zijn mopperig of huilerig (wat overgaat in ontroostbaar huilen)
  • Worden hangerig
  • Worden in toenemende mate fysiek actief en gaan meer ‘aan’ staan naar gelang ze langer wakker zijn

Oververmoeidheidssignalen doen zich natuurlijk bij elke baby anders voor. Elke baby is immers uniek, dus het is het beste om jouw eigen baby goed te observeren en om je baby goed te leren kennen op dit gebied. Bovendien kan het verergeren tijdens een periode van slaapregressie of waneer de tijd verzet wordt

Hoe laat je je oververmoeide baby slapen?

Het belangrijkste om te onthouden is dat je je oververmoeide baby eerst wilt kalmeren. Vanaf het moment dat je baby gekalmeerd is kun je beginnen met het werken aan slaperig worden, wat hopelijk leidt tot: slapen! Je kunt de volgende strategieën gebruiken om te helpen bij het slaperig worden:

  • Creëer een veilige en rustige slaapomgeving
  • Creëer een flexibele voedings- en slaaproutine (met leeftijdspassende wakkervensters)
  • Laat je baby wennen aan verschillende kalmeringstechnieken anders dan voeden
  • Baker je kindje in (alleen als dit passend bij de leeftijd is)
  • Gebruik witte ruis
  • Gebruik verduisterende gordijnen om de kamer van je baby goed donker te maken
  • Gebruik een vast bedtijdritueel

Hoe voorkom je oververmoeidheid bij je baby?

Oververmoeidheid voorkomen is beter dan ‘genezen’. Zorg ervoor dat je baby binnen zijn wakkervenster terug in slaap is en dat je je baby voldoende slaapmomenten aan blijft bieden. Baby’s van 0 tot 5 maanden hebben een wakkervenster tussen 1 tot 2 uren, baby’s van 6 tot 8 maanden tussen 1,5 tot 3 uren en baby’s van 9 tot 12 maanden tussen 2 tot 4 uren. Ontdek dus op basis van een slaaplogboek of de slaapsignalen van je baby wat het juiste wakkervenster van jouw baby is en blijf daar consistent in.

Oververmoeidheid kan moeilijk zijn om te overwinnen en soms voelt het voorkomen ervan als een onmogelijke taak. Heb je het idee dat het jou zonder hulp niet lukt, dan is dat helemaal niet gek. Als kinderslaapcoach help ik je graag. Is je kindje 0 tot 4 maanden oud? Kijk dan eens bij baby slaapvorming. Is je kindje tussen de 4 tot 6 maanden en 6 jaar oud? Kijk dan eens naar de coachingspakketten

 

Direct slaaptips nodig?

 

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en ontvang dé 5 slaaptips die jou direct helpen de slaap van je kindje te verbeteren!

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de eerste stap genomen om jouw kindje het beste te geven wat je kunt geven: slaap!