Als je baby te vroeg wakker wordt

Je hoort je kleine brabbelen…je draait je om…kijkt op je klok en het is…5:00 uur en dus weer vroeg wakker! Je haalt alle mogelijke acties uit om je baby terug in slaap te krijgen, maar niets helpt. Er zit niets anders op dan opstaan. Herkenbaar?

Baby’s die te vroeg wakker worden: de grootste uitdaging van ouders (en kinderslaapcoaches ;-)). Waarom? Tussen 4:00 uur en 7:00 uur bevinden ze zich in de REM-slaap, de fase waarin ze minst diep slapen. Binnen no-time zijn ze wakker en is het moeilijk voor ze om terug in slaap te vallen.

‘Ik heb gewoon een vroege vogel’ hoor ik veel ouders zeggen die zich erbij neergelegd hebben. Daar zit een kern van waarheid in, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Slapen is een vaardigheid en aangeleerd gedrag. Het is dus zeker een poging waard dit gedrag te doen veranderen.

Ok, laten we aan de slag gaan! Weet jij wat de kernoorzaak is van te vroeg wakker worden? Ik inmiddels wel (ja, ik had ook een ‘early riser): een te late bedtijd en te weinig slaap!

Tips om vroeg wakker worden tegen te gaan

Volg deze tips gedurende twee weken om het vroege wakker zijn aan te pakken:

  • Breng je kleine 15 tot 30 minuten eerder naar bed (slapen doet slapen!)
  • Haal je kleine niet eerder uit bed dan het tijdstip waarop je wilt dat je kindje wakker wordt en zorg ervoor dat dit niet eerder is dan 6:30 uur.
  • Op het gewenste tijdstip geef je je kleine een ‘dramatic wake-up’. Wandel vrolijk naar binnen, zeg goedemorgen en gooi de gordijnen open voor daglicht of zet het licht aan wanneer het buiten nog donker is.
  • Volg je slaapcoaching voor je kleine? Pas dan de coachingsmethodiek toe die we samen gekozen hebben en pas deze elke keer toe wanneer je kindje wakker wordt voor de gewenste tijd.

Om passend advies te geven om ‘early risings’ bij jouw kleine te doen verdwijnen heb ik een totaalbeeld nodig van het slaapgedrag van je kleintje, maar bovenstaande tips helpen je misschien al op weg. Wanneer je deze tips twee weken lang consistent toepast zul je zien dat je resultaten bereikt. Natuurlijk kan het ook zijn dat je kindje door een andere reden tijdelijk te vroeg wakker is. Bijvoorbeeld door de wintertijd of de het warme zomerse weer, lees dan eens mijn specifieke tips hiervoor!

Slaapgedrag aanleren kost tijd en geduld. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met mij op. Ik help jullie graag.

Wil je meer weten over hoe je je kindje zelfstandig leert slapen? Word dan lid van onze besloten groep op Facebook voor nog meer slaaptips en deel je ervaringen als ouders onder elkaar!

Direct slaaptips nodig?

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang dé 5 slaaptips die jou direct helpen de slaap van je kindje te verbeteren!

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de eerste stap genomen om jouw kindje het beste te geven wat je kunt geven: slaap!