Bedtijden voor baby’s en kinderen

Bedtijden bepalen voor onze baby’s en kinderen vinden we niet altijd even makkelijk. Vraag jij je ook weleens af wat exact de juiste bedtijd is voor je kleine kindje?  Omdat jouw kindje groeit en zich ontwikkelt tijdens de slaap, is het heel belangrijk om te zorgen voor voldoende slaap.  

 

De gevolgen van een te late bedtijd

Een bij de leeftijd passende bedtijd is dus heel belangrijk. Maar wat als je geen idee hebt wat een passende bedtijd is? Dan loop je het risico dat je kindje te laat in bed ligt. Wat zijn nu de gevolgen van een te late bedtijd?

  • Moeite met in slaap vallen: wanneer je kleintje te laat naar bed gaat en volgens zijn biologische klok de slaap ‘over’ is, dan maakt het lichaam adrenaline aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat in slaap vallen heel moeilijk wordt. Wees dit voor!
  • Meerdere keren per nacht wakker: wanneer bedtijd te laat is wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit vermindert de slaapkwaliteit en zorg ervoor dat je kleintje meerdere keren per nacht wakker wordt.
  • Vroeg wakker worden: slapen doet slapen, te laat naar bed gaan zorgt vaak voor te vroeg wakker worden.

 

Passende bedtijden voor baby’s en kinderen tot 4 jaar

Bedtijd is gebaseerd op de kwaliteit van de slaapjes die je baby of kind overdag doet. Hieronder vind je een overzicht van passende bedtijden en zijn gebaseerd op leeftijd. Doe er je voordeel mee!

Leeftijd Totaal aantal uren slaap Bedtijd Tips
Pasgeborenen 15-18 n.v.t. Pasgeborenen slapen in korte cycli van 2-4 uren verdeeld over de dag en nacht
Baby 1-4 maanden 14-15 20:00-23:00 Op deze leeftijd is er vaak nog sprake van ontwikkeling en voeding ‘s nachts. Een vroegere bedtijd volgt rond de 4 maanden.
Baby 4-8 maanden 14-15 17:30-19:30 Circadiaans ritme ontwikkelt zich. Dagslaapjes rond 9:00 / middaguur / 15:00. Bedtijd naar voren schuiven als slaapjes kort waren.
Baby 8-10 maanden 12-15 17.30-19:00 Tranisitie van 3 naar 2 slaapjes rond deze leeftijd. Dagslaapjes rond 9:00/13:00. Soms een vroegere bedtijd om vervallen 3e slaapje te compenseren.
Baby 10-15 maanden 12-14 17:30-19:00 Tussen de 14 en 19 maanden volgt de transitie van 2 naar 1 slaapje. Begin hier niet eerder mee!
15 maanden – 4 jaar 12-14 17:30-19:30 Houd zolang mogelijk het middagslaapje aan of anders rusttijd in bed. Idealiter tot 4 jaar. Houd een vroegere bedtijd aan wanneer het middagslaapje vervalt. In de nacht hebben ze dan 1 uur extra slaap nodig.  

 

Extra slaaptips

Passende bedtijden toepassen is één ding, maar gezond slaapgedrag bij je kindje aanleren hangt af van heel veel factoren. Daarom nog een paar extra tips:

  • Zorg voor regelmaat: leg je kindje altijd rond dezelfde tijd in bed en sta ook rond dezelfde tijd op. Ook in de weekenden! Regelmaat is goed voor de biologische klok en helpt moeilijke slapers beter slapen
  • Bedritueel: zorg voor een bedritueel en houd deze nagenoeg gelijk voor dag- en nachtslaapjes
  • Buitenlucht: voldoende buitenlucht overdag helpt je kindje beter slapen
  • Slaapkamertemperatuur: zorg voor een aangename temperatuur in de kinderkamer, zeker voor een goede nachtrust tijdens de warme zomermaanden is dit belangrijk.
  • Creëer rust in de avond: geen spannende spelletjes, drukke activiteiten of flikkerende beeldschermen. Rust en ontspanning helpen je kindje beter inslapen
  • Denk aan de wintertijd: kindje kunnen in meer of mindere mate last hebben van de omschakeling naar de wintertijd. Door een aantal voorbereidingen te treffen, kun je dit beperken. 

Het aanleren van gezond slaapgedrag kost tijd en geduld. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met mij op. Ik help jullie graag. Wil je meer weten over hoe je je kindje zelfstandig leert slapen? Word dan lid van onze besloten groep op Facebook voor nog meer slaaptips en deel je ervaringen met andere ouders!

Direct slaaptips nodig?

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang dé 5 slaaptips die jou direct helpen de slaap van je kindje te verbeteren!

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de eerste stap genomen om jouw kindje het beste te geven wat je kunt geven: slaap!