Vijf slaaptips voor de wintertijd

Wintertijd kinderen slaaptips

Herinner je je nog die dagen? Toen je nog geen kinderen had betekende het een uur éxtra slaap als de wintertijd inging. Heerlijk! Nu je eenmaal kinderen hebt, kijk je ineens heel anders tegen het verzetten van de klok aan. Voor ouders met vroege vogels is het verzetten van de klok naar de wintertijd het meest dramatisch. Wordt je kindje nu bijvoorbeeld al om 5.30 uur wakker, dan is het straks 4.30 uur. Geen fijn vooruitzicht lijkt mij!

Reden voor mij om een paar tips voor jou op een rijtje te zetten om de overgang naar de wintertijd:

 

Tip 1: Kies vooraf een methode hoe je de wintertijd te lijf gaat!

Het is goed om vooraf te bedenken hoe je met het verzetten van de klok en het slapen van je kindje om wilt gaan. In hoofdlijnen zijn er twee methoden:

– Doen alsof het een ‘normale’ dag is

Deze methode is waarschijnlijk de makkelijkste, omdat je de dagelijkse routine op de klok volgt. Alles wordt feitelijk een uur naar voren geschoven. Houd het normale eet- en slaappatroon aan en let op de slaapsignalen van je kindje.

– ‘Slow en steady’

Is een uur tijdsverschil teveel voor je kindje of speel je liever op save? Help dan je kleintje door jullie dagritme, direct vanaf de ochtend na het ingaan van de nieuwe tijd, elke dag (of elke twee dagen) 15 minuten naar voren te schuiven.  Zowel de eetmomenten als de slaapmomenten laat je dus elke keer 15 minuten eerder beginnen. Dit doe je totdat je weer op het gewenste tijdstip zit. Zo help je je kind makkelijker door deze verandering heen en voorkom je verzet bij bedtijd of oververmoeidheid.

 

Tip 2: Zorg voor voldoende slaap voor de wintertijd begint

Zorg ervoor dat je kindje in de dagen vóór de overgang voldoende slaap krijgt en leg hier de prioriteit op. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je kleintje beter met de verandering omgaat, dus faciliteer je kindje hierin en stop deze dagen niet vol met drukke activiteiten.

 

Tip 3: Natuurlijk daglicht

Zorg ervoor dat je kindje voldoende natuurlijk daglicht krijgt. Zodra je licht ziet in de ochtend, dan is het goed om direct je gordijnen open te gooien of om naar buiten te gaan. Buitenlucht werkt sowieso bevorderend voor de slaap, dit geldt zowel voor de slaap van jouw baby als voor jouw eigen slaap!

 

Tip 4: Wees flexibel

De overgang naar de wintertijd zorgt er altijd voor dat de dagen wat anders verlopen dan normaal. Geen paniek! Bij een juiste aanpak komt alles weer goed. Just go with the flow!

 

Tip 5: Rust vóór bedtijd

Zorg voor rustige activiteiten vóór bedtijd. Verstoppertje spelen en de televisie of iPad kun je dus beter achterwege laten. Deze activiteiten zitten de aanmaak van melatonine alleen maar in de weg en daarmee wordt het in slaap vallen onnodig moeilijk gemaakt. Zorg daarnaast voor een bedritueel dat zeker 15 tot 20 minuten duurt.

Wat denk jij? Ben jij er klaar voor? Kom maar op met die wintertijd! Heb je hulp nodig omdat je kindje toch méér last heeft van het verzetten van de klok en kom je er zelf niet uit? Of is je kindje standaard te vroeg wakker?
Een telefonisch consult is hier heel geschikt voor. Wil je direct een afspraak plannen? Boek dan hieronder vrijblijvend een telefonische kennismaking.

Direct slaaptips nodig?

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang dé 5 slaaptips die jou direct helpen de slaap van je kindje te verbeteren!

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de eerste stap genomen om jouw kindje het beste te geven wat je kunt geven: slaap!