Zomertijd en dus slaapproblemen? Dat hoeft niet!

Slaapregressie baby en peuter

De zomertijd komt eraan! Wanneer het tijd is om de klok te verzetten, bellen veel ouders mij met vragen. Want hoe pak je het nu het beste aan op het gebied van slaap van je baby of kind? Niet alle kindjes passen zich even goed aan wanneer de klok voor- of achteruit gaat. Dit komt doordat kindjes wennen aan een vaste bedtijd en vaak rond een vast tijdstip wakker worden in de ochtend.

Zomertijd? Laat je baby of kind geleidelijk wennen!

Gelukkig kun je wel iets doen om de overgang naar de nieuwe tijd iets soepeler te laten verlopen. Mijn advies? Laat de klok in de nacht van zaterdag op zondag met rust en verzet de klok pas zondagochtend, nadat jullie genoten hebben van een heerlijk ontbijt!

Verder help je je baby of kind door het tijdsverschil tussen de oude en de nieuwe tijd in kleine stappen te compenseren. Hoe dit werkt bij kindjes die last hebben van de zomertijd? Dat lees je hieronder per leeftijdsgroep:

Vanaf 6 jaar en ouder

Wanneer je kind geen dutjes meer doet en normaal naar bed gaat om bijvoorbeeld 19.00 uur, dan laat je je kind op zondag om 19.30 uur (nieuwe tijd) naar bed gaan. Doe dit drie nachten. De vierde nacht kun je je kind op het normale tijdstip naar bed laten gaan, dus volgens het voorbeeld om 19.00 uur.

Van 2 tot 5 jaar

Leg je kindje op de eerste dag van de nieuwe tijd 30 minuten later dan normaal in bed voor het eerste dutje. Dus wanneer je kindje normaal om 9.30 uur het eerste dutje doet, ga je nu voor een eerste dutje rond de klok van 10.00 uur. Doe hetzelfde met het middagdutje. Ook de avondbedtijd verlaat je met een half uur. Houd dit ritme consistent aan voor de duur van 3 dagen/nachten. De vierde nacht ga je terug naar de ‘normale’bedtijd en de dag erop laat je ook de dutjes weer op de ‘normale’ tijd plaatsvinden. Zo heb je binnen vijf dagen je kindje helpen wennen aan de nieuwe zomertijd.

Van 0 tot 2 jaar

Wanneer je een baby of kindje hebt die al helemaal gewend is aan een vaste (natuurlijke) avondbedtijd, dan kun je kleinere stappen nemen. Leg je kindje dan elke avond, volgens de nieuwe tijd, een kwartiertje eerder in bed. In vier nachten ben je dan ‘terug’ bij de normale avondbedtijd. Datzelfde geldt voor alle dutjes.

Wanneer je baby nog geen vaste avondbedtijd kent, dan kun je gerust direct op de nieuwe klok jullie ritme leven.

Licht? Liever niet…

Omdat we tijdens de zomertijd ook weer langere dagen met licht tegemoet zien, is het goed om de kamer van je kindje tijdens de slaapmomenten heel donker te houden. Zorg dus voor goede verduisterende gordijnen. Licht blokkeert namelijk de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon wat je kindje helpt slapen. Zeker in de ochtend, wanneer de zon vroeg opkomt, is het moeilijk voor kindjes om terug in slaap te vallen. Help je kindjes dus door de kamer goed donker te houden.

Meestal duurt het een week voordat je kindje aangepast is aan de nieuwe tijd. Sommige kindjes doen er langer over. Wees geduldig en consistent, de aanpassing komt echt wel!

Heb je het idee dat de slaapproblemen van je baby of kind veel langer aanhouden? Kom je er zelf niet uit en heb je hulp nodig? Als kinderslaapcoach help ik je graag. Is je kindje 0 tot 4 maanden oud? Kijk dan eens bij baby slaapvorming. Is je kindje tussen de 4 tot 6 maanden en 6 jaar oud? Kijk dan eens naar de coachingspakketten

 

Direct slaaptips nodig?

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang dé 5 slaaptips die jou direct helpen de slaap van je kindje te verbeteren!

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de eerste stap genomen om jouw kindje het beste te geven wat je kunt geven: slaap!